În perioada februarie – mai 2017, în Republica
Moldova se desfășoară cea de-a doua ediție a concursului cu genericul
„Personalități creștine: virtuți și sfințenie”. Acesta este organizat de
Mitropolia Moldovei (Direcția Metodică), în colaborare cu Ministerul Educației,
Academia de Ştiinţe a Moldovei, Academia de Teologie Ortodoxă din Moldova,
Asociația pentru Educație Creștin-Ortodoxă, Direcția Generală Educație, Tineret
și Sport a mun. Chișinău (DGETS).
Obiectivele concursului:
- Formarea conștiinței și identității naționale, promovarea valorilor general-umane și a aspirațiilor de intergrare europeană ale societății.
- Cunoașterea și respectarea alterității spirituale.
- Valorizarea identității și stabilirea de relații de înțelegere și respect cu cei din jur.
- Dezvoltarea creativităţii şi cultivarea abilităţilor de comunicare/prezentare.
Concursul se desfășoară în patru etape:
ETAPA I-a – în instituțiile de învățământ pe
parcursul lunii februarie 2017 la 3 probe. La etapa următoare participă
deținătorii primului loc conform procesului verbal al membrilor juriului din
unitățile școlare.
ETAPA a II-a – etapa raională (la nivelul
protopopiatelor) se stabilește la nivelul fiecărui raion nu mai târziu de 31
martie 2017 la 3 probe. La etapa următoare participă deținătorii primului loc
conform procesului verbal al membrilor juriului.
ETAPA a III-a – la nivelul Episcopiei de Chişinău,
vor participa deținătorii locului I-i, se vor trimite lucrările și ofertele de
participare pe adresa: or. Chișinău, str. Bucureşti 119, telefoane de contact:
022 203 577; 069608115, 069207366, și inspmetod.mm@gmail.com, până la data de
28 aprilie 2017, conform modelului. Concursul se va desfășura la Chișinău în
data de 18-19 mai 2017.
ETAPA a IV-a – la nivel republican, vor participa
învingătorii (deținătorii locului I-i) din fiecare episcopie.
Concursul constă din trei probe:
1.Proba de poezie creştină – creaţie proprie.
La această probă pot participa elevii claselor II-a
a IX-a, participanţii se pot înscrie în concurs cu minim 1 poezie, creaţiile
trebuie să fie în întregime originale, să nu fi fost publicate până în momentul
concursului. Drept criterii de apreciere vor fi: creativitatea, originalitatea,
claritatea şi corectitudinea în exprimare, se va ţine cont şi de elementele
specifice creaţiei lirice (imagini poetice, prozodie, figuri de stil, mărci
gramaticale, prezenţa Eu-lui liric, elemente de recurenţă). Înscrierea la
concurs se face prin prezentarea următoarelor documente: manuscrisul creaţiei
literare şi redactarea acestuia în format Word, formularul de participare cu
poza autorului și acordul dreptului de publicare.
Aprecierea lucrărilor se va face prin codificarea
autorului, pe trepte de învăţământ, după cum urmează: clasele II-IV, clasele
V-VII, clasele VIII-IX.
Notă: Orice formă de plagiat şi orice creaţie ce
conţine cuvinte vulgare va fi sancţionată cu eliminarea, fără preaviz, a
participantului.
2.Proba de interpretare vocală
La această probă pot participa soliști sau coruri
mici de la orice treaptă şcolară. Participanţii vor intrepreta o piesă muzicală
cu tematică creștină (slăvire, priceasnă, rugăciuni, secvențe liturgice) a
compozitorilor (Cristea, Berezovschi, creații populare, etc). Drept criterii de
apreciere vor fi: măiestria interpretativă, ţinuta scenică, lucrarea selectată
(dificultatea, originalitatea).
3.Proba de desen „Pământul – creaţia lui Dumnezeu”
La această probă pot participa elevii claselor I-a – a IX-a, fiecare elev va
participa cu maxim de 3 lucrări în formatul A3 sau A4. Lucrările vor rămâne în
patrimoniul Direcţiei metodice a Mitropoliei Moldovei, acestea putând fi
folosite în cadrul diverselor expoziţii cu scopul promovării viitoarelor ediții
ale concursului. Drept criterii de apreciere vor servi: respectarea
subiectului, respectarea tipului de compoziţie cerut de subiect, respectarea
tehnicii de lucru impuse, distribuirea elementelor de limbaj plastic în spaţiul
compoziţional, creativitate în conceperea compoziţiei, expresivitate.
Sunt așteptați să participe toți doritorii!
Regulamentul concursului - AICI





