Pe data de 25 martie, 2016, la
ora 15:00, în incinta Muzeului Naţional de Artă al Moldovei, va avea loc
vernisajul expoziţiei personale a artistului
Vlad Basarab – ”Arheologia Memoriei: Cărțile Pământului”.
Expoziția ”Arheologia
Memoriei: Cărțile Pământului” cuprinde instalațiile: ”Arheologia Memoriei”
(video și instalație), ”Cărțile Focului” (cărți din ceramică și lut), ”Cărțile
Mucegaiului” (cărți din lut cu mucegai, lac de apă și rășină epoxidică).
Cu referire la această
expoziție, autorul declară: ”Ideea proiectului o reprezintă cultura ca bază a
civilizației, simbolizată de folosirea pământului ars și nears în construirea
unui sit arheologic în formă de bibliotecă arhetipală din cărți de ceramică. Am
ales să folosesc cartea ca simbol deoarece sintetizează istoria cunoașterii și
a memoriei colective.
Cărțile din seria Arheologia Memoriei sunt în mod
simbolic lăsate nescrise pentru a sugera absența, uitarea și a inspira publicul
să-și imagineze ce ar putea conține. Cărțile sunt simboluri, instrumente ale memoriei.
De la începutul istoriei a existat o legătură strânsă între cuvinte și lut,
primele forme de scriere fiind pe tăblițe de lut.
Noţiunea de timp istoric și
permanență, dată de cărțile din ceramică, apare în contrast cu vulnerabilitatea
culturii și cunoașterii, sugerate de proiecții video care documentează procesul
de degradare și eroziune al unor cărți din lut sub acțiunea corozivă a apei.
În contextul istoric al
secolului XX în care sisteme ideologice și totalitare au condus la distrugerea
în masă a unor edificii de patrimoniu și a unor cărți considerate reacționare,
instalația sintetizează nevoia umană de a salva trecutul printr-o arheologie a
memoriei.
Trecutul joacă un rol
important în procesul meu creativ. Rolul meu de artist este de a săpa prin
straturile istoriei ca un arheolog. Memoria este prezentă în tot: în noi, în
materie, în mediul natural și în mediul creat de oameni. Procesul uitării este
inevitabil, mai ales în epoca contemporană când accentul se pune pe nou. Se
impune păstrarea valorilor românești, a tradiției și a patrimoniului viu, nu
numai în muzee, dar mai ales prin activități culturale care implică tânăra
generație. Procesul de aducere-aminte devine singurul mod de conservare al
istoriei. Intenția mea este de a face pe oameni să-și studieze istoria și de
a-i determina să respecte sacrificiul intelectualilor în numele culturii. Prin
lipsa unei continuități culturale, este dificil pentru un popor să-și găsească
direcția și identitatea în cadrul unui nou sistem social.
În cadrul video-urilor din
seria Arheologia Memoriei, eroziunea prin ritmul constant și repetitiv al
căderii apei, aspectul deconstructivist, prezent în dezintegrarea cărților din
lut, face referire într-o formă metaforică la pierderea memoriei (personale,
colective sau a unei culturi). Straturile de pagini din lut duc cu gândul la
straturile de memorie.
Ceramica este mediul pe care
îl utilizez cu precădere deoarece lutul reprezintă elementul care din punct de
vedere metaforic conține cele mai dinamice trăsături ale vieții și ale naturii
prin transformările pe care le parcurge, de la erupții vulcanice până la
eroziunea munților. Procesul creativ cu lutul, de la facere până la ardere,
este prin natura lui de tip transformațional, alchimic.
Majoritatea cărților le-am ars
în cuptoare tradiționale românești din Potigrafu și Piscu prin arderea cu
lemne. Comunitățile de olari din Piscu și Potigrafu s-au destrămat, sute de
olari abandonând acest meșteșug după 1990.”
Expoziția va rămâne deschisă
până pe 17 aprilie 2016.
Sunt așteptați toți doritorii!
Vlad Basarab este un artist
vizual româno-american activând în diverse domenii precum multi-media,
ceramică, sculptură, performance și video. Vlad Basarab s-a născut în anul 1977
la București. În 2001, a absolvit Facultatea de Arte (BFA), Secția Ceramică a
University of Alaska Anchorage. În 2013 a obținut diploma de masterat în arte
frumoase (MFA) la secția Electronic Media a West Virginia University,
Morgantown. În prezent este doctorand la Universitatea de Arte București cu tema
cercetării: Recuperarea Memoriei Colective prin Artă Monumentală și Intervenții
Multi-media în Spațiul Public din România. În perioada octombrie 2013 -- iunie
2014, Basarab a fost cercetător Fulbright în România pe tema pierderii memoriei
colective cauzată de persecutarea intelectualilor în perioada comunistă.
În 2014, a câștigat Competiția
Internațională pentru proiectarea Monumentului Limbii Române organizată de
Academia de Științe a Republicii Moldova. Basarab a participat la numeroase
expoziții internaționale și naționale precum, în 2016: Fațetele
Hiperconectivității, Institutul Cultural Român, Berlin; în 2015: Bienala
Internațională NCECA, Providence, Rhode Island, X Libris e-story, Muzeul de
Artă, Arad; Book Expo America/ ICR New York; International Ceramics Biennale
Cluj, Ceramiști Români, Cluj; European International Book Art Biennale,
București; Rhythm Repetition Ritual (Best of Show), Pottery Northwest, Seattle,
Washington; Invisible Cities: Art as a Political Sublety in Central/ Eastern
Europe, University of Wisconsin, Madison; REANIMARE 2 (Grupul NEURON) Centrul
Cultural Palatele Brâncovenești, Mogoșoaia; în 2014: Re-ANIMARE, Bienala
Internațională de gravură, București; British Flute Society Convention, Warwick
Arts Centre, University of Warwick, United Kingdom; NEURON, Galeria IX,
București, România; Exchange/ 2014 Berlin Fulbright Grantee Juried Exhibition,
Staycation Museum, Berlin; Festivalul de Muzică Bizantină la Ateneul Român,
București; în 2013: Internațional Ceramics Biennale în Cluj; Earth Moves:
Shifts in Ceramic Art and Design, Arvada, Colorado; The Fifth International
Artists' Book Exhibition, King St. Stephen Museum, Székesfehérvár, Ungaria; în
2012: Project Spaces, NCECA (Consiliul Național al Educației în Ceramică),
Seattle; Ansamblul Sculptural Muzele, Kentuck Knob, Pennsylvania; Bienala de
Arte Decorative, Sala Constantin Brâncuși, Palatul Parlamentului, București;
Ceramică Contemporană Românească, Galeriile Orizont, București.
Expoziții personale, în 2016:
Arheologia Memoriei: Cărțile Pământului, Muzeul de Artă Arad; 2015: Arheologia
Memoriei: Cărțile Focului, Muzeul Național Brukenthal, Muzeul de Artă
Contemporană, Sibiu; The Archaeology of Memory, Pittsburgh Center for the Arts
și ICR New York; în 2013: Arheologia Memoriei, Paul Mesaros Gallery, Creative
Arts Center, West Virginia University, Morgantown; în 2008: Pomenire, Simeza
Gallery, București; în 2007: Rebirth, Mountain View Arts Center, Anchorage; în
2001: Umbre, Kimura Gallery, University of Alaska, Anchorage și la Galeria
GALLA, București.






0 comentarii:
Trimiteți un comentariu